درباره کتاب داستان راه:
فن و روح نویسندگی
داستان کویی در نهایت فرایندی درونی در حالتی ناهوشیار است و برای یافتن داستان ها باید پروبال تخیل و شهود را گشود و اختیار قلم را به دست نیرویی برتر داد.نیرویی که در غیاب ذهن استدلالی و منطقی نویسنده،او را به جهانی یکسر تازه و ناشناخته می برد.کتاب حاضر برای کمک به این کار نوشته شده و سفری اکتشافی است که با انضباط و فن ایجاد شده است.هرچند با فن است که الهامات خام اولیه به هنر بدل می شوند،اما داستان گویی به همان اندازه که بخشی از گذشته ماست،بخشی از ساختار ژنتیک ما را نیز تشکیل می دهد.
بریدهای از کتاب:
آدم های خوشبخت سرگذشت ندارند.
سالها پیش،از من دعوت شد تا در کلاس بچه های نُه ساله درباره نویسندگی صحبت کنم.از آنها پرسیدم:«چه خواهد شد اگر من داستانی بنویسم درباره دو آدمی که همدیگر را خیلی دوست دارند و هرگز سر هیچ چیز دعوا نمی کنند؟چنین داستانی از نظر شما جالب است؟»
همگی فراد زدند:« نه !» حتی بجه های کلاس سوم هم به غریزه می دانستند که داستان باید کشمکش داشته باشد.بدون کشمکش،داستانی به وجود نمی آید.
این نکته درباره کمدی همان قدر صادق است که درباره درام و تراژدی . و لازمه بیان کشمکش،داشتن شخصیتهاست.توجه داشته باشید که همه چیز به نحوی بر محور شخصیت می چرخد.شخصیت محورِ اصلی هر داستانی است.
فیلمنامه نویس آمریکایی فرانک پیرسون در مصاحبه با موسسه ساندنس می گوید:
تنها چیزی که اهمیت دارد داستان است،و داستان حاصل کشمکش میان شخصیتهاست.و کشمکش را تنها زمانی می توانید بپرورانید که از نیازها و انگیزه های شخصیت ها شروع کنید و آنها را کنار هم بگذارید تا خودشان داستان را برایتان بسازند.
فهرست کتاب داستان راه:
فصل اول:در آغاز داستان بود…
فصل دوم:هفت گام تا ساختار داستان
فصل سوم:نگارش طرح داستان:از تصویر ذهنی تا بازار فیلمنامه
فصل چهارم:ردگیری جزئیات داستان:راز بازنویسی موفق
فصل پنچم:خلق داستان های شخصیت محور
فصل ششم:راز نوشتن گفتگوهای درخشان
فصل هفتم:کشمکش داستان:حفظ تنش میان قطبهای مخالف
فصل هشتم:بیدار کردن چشم درون:از رویا تا دیزنی
فصل نهم:صدای داستان
فصل دهم:گذر از ایست نویسنده
فصل یازدهم:راه داستان به مثابه راه زندگی
فصل دوازدهم:راهنمای کارگاههای راه داستان
شما می توانید این اثر را از فروشگاه اینترنتی کتاب مهربان تهیه کنید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.